בדיקת הורמונים ברוק, נוירוטרנסמיטרים ומלטונין

אי.אמ.סי. - מדיקל סנטר לבורוטוריס בע"מ

מה זה נוירוטרנסמיטרים?

נוירוטרנסמיטרים אלו חומרים כימיים עוצמתיים המווסתים מספר רב של תהליכים פיזיים ורגשיים בגוף, כגון: תפקוד מנטלי, מצב רגשי, אנרגיה פיזית, ותגובה לכאב. ניתן לכנות אותם “השליחים הכימיים של המוח”‘ אשר מהווים אמצעי תקשורת בין הבלוטות בגוף לבין האיברים והשרירים. מספר רב של מחקרים מצביע על כך שתפקוד מופחת של נוירוטרנסמיטרים משפיע באופן עמוק על הבריאות הכללית ועל התחושה הטובה של האדם.

כיום, מייחסים את מרבית הסימפטומים והבעיות שנתקלים בהם במערכות הבריאות, לחוסר איזון בנוירוטרנסמיטרים: חילופי מצבי רוח, דיכאון, חרדה, עייפות, נדודי שינה, אובדן פוקוס מחשבתי, ADHD ; ADD התמכרויות ותלות, בעיות הורמונליות, אובדן שליטה על תיאבון, ותנגודת לאינסולין.

הבדיקה מעניקה כלי להבנה טובה יותר של חוסר האיזונים הספציפיים של כל פציינט, ובאיזה מהם ניתן לטפל על ידי איזו קומבינציה של מזון ותוספי תזונה, דיאטה או שינוי באורח החיים.

הקשר הנוירואנדוקרינולוגי: הורמוני בלוטת האדרנל והורמוני המין, קשורים בקשר פונקציונלי עם הנוירוטרנסמיטרים. שינויים בהורמונים אלה יכולים לכן ליצור חוסר איזון בנוירוטרנסמיטרים, שבעקבותיו יושפעו תפקודי ההורמונים.

חברת לאבריקס, אשר מבצעת את הבדיקה, מציעה פנלים עם קומבינציית בדיקות של נוירוטרנסמיטרים/הורמונים שיכולים לספק תמונה מקיפה יותר של המצב התפקודי הנוירו-אנדוקריני, ולהציף פקטורים נוספים התורמים לסימפטומים.

כמה נוירוטרנסמיטרים שהתפרסמו יותר מאחרים ושמם ודאי מוכר בקהל הרחב הם סרוטונין האחראי למצבי רוח, קשור לחשק לצרוך פחמימות, ואפילו משפיע על תפקוד המערכת החיסונית. לחץ, תנודות הורמונליות, תזונה ענייה ברכיבים חיוניים, עלולים ליצור חוסר בסרוטונין.

 נוירוטרנסמיטר מוכר אחר הוא דופמין האחראי ליכולת ריכוז, וקשור גם למנגנון הנאה/פיצוי, זיכרון ושליטה מוטורית.

 כאשר רמת הדופמין גבוהה או נמוכה, ישנה השפעה על הזיכרון, שכחה איפה הונחו חפצים, שכחה מה נאמר בפסקה שזה עתה נקראה, או פשוט חלומות בהקיץ וחוסר יכולת להישאר ממוקד במשימה. תכשירים מעוררים כגון תרופות ל-ADD או ADHD וקפאין, יגרמו לדופמין להידחף אל הסינפסות כדי לשפר את הריכוז. לרוע המזל, סטימולציה של דופמין באופן ממושך יכול לגרום לעצירה של ההעברה הטבעית שלו, ולהקטנת הביקוש לו וכך ייגרם חוסר בדופמין לאורך זמן. דופמין נמוך גורם לסימפטומים טיפוסיים כגון אובדן יכולת שליטה מוטורית, נטייה להתמכרות, דחפים כפייתיים, אובדן סיפוק, וכתוצאה עלולים לגרום לנטייה לשימוש בסמים, אלכוהול, עישון, הימורים, ואכילה מופרזת. רמות גבוהות של דופמין גורמות לסימפטומים של חרדה, היפראקטיביות, תנודות במצב רוח.

איך כל זה עובד?

זיהוי וניהול חוסר האיזון בנוירוטרנסמיטרים מתבצע באמצעות בדיקת שתן. הבדיקה מהווה כלי להבנת חוסר האיזון הספציפי של הפציינט, אפשרויות טיפול באמצעות הנחיות תזונה ושינוי באורח חיים או ע”י טיפול הורמונלי חליפי Bioidentical hormone replacement therapy (BHRT).

סוגי בדיקות מיוחדות:
דילוג לתוכן