מה היא בדיקת רגישות למזון?

בדיקת רגישות למזון, שנקראת גם בדיקת אי סבילות למזון IgG, היא בדיקה מעבדתית שבמהלכה הדם שנלקח מנותח על מנת לזהות רמות של נוגדי IgG ספציפיים לחלבוני מזון מסוימים.

הבדיקה מתבצעת במעבדת AMC., מדיקל סנטר לבורטוריס, מעבדה פרטית לביצוע מגוון בדיקות, והתוצאות מאפשרות לאנשי מקצוע בתחום התזונה, שעובדים עם המעבדה, להדריך את המטופלים שסובלים ממגוון רחב של מצבים כרוניים שנובעים מאי סבילות למזון, לגבי גישת התזונה המתאימה.

הבדיקה זמינה לכל אדם שמבקש לבצע את הבדיקה בנוחות של מעבדה פרטית, על ידי צוות מיומן ומקצועי. תוצאות בדיקת רגישות למזון מאפשרות למטופלים לזהות את הרכיבים התזונתיים הספציפיים שלהם הם רגישים ולשנות את התזונה שלהם בהתאם.

מה זה בדיוק רגישות למזון?

שלושה מונחים שונים משמשים בדרך כלל לתגובות שליליות למזונות: אלרגיה למזון, רגישות למזון ואי סבילות למזון. יחד עם זאת, לא כל אדם מבין את ההבדלים בין המונחים. כך, למשל, המונח אלרגיה למזון ((IgE מתאר תגובות מידיות למזונות שעלולות להיות גם מסכנות חיים. במצב של תפקוד משובש של המערכת החיסונית, שמזהה בטעות רכיבים שונים של מזונות כפולשים מסוכנים, נוצרת תגובה גופנית חמורה ומיידית תוך שעתיים מזמן צריכת המזון. אלרגיות אלה יותר קל לזהות מאחר והתגובה מופיעה מיידית.

בניגוד למצב זה, רגישויות למזון או אי סבילות למזונות מסוימים אלה תגובות מושהות שבהן קשה לאתר את המזונות שגורמים לתגובות אלה ללא בדיקה ספציפית. התגובות המושהות אינן מסכנות חיים, אך עשויות לגרום לתופעות שסובלים מהן זמן ממושך ללא יכולת להסביר את מקור הבעיה. תופעות אלה יכולות להתבטא בכאבי ראש, מיגרנות, גודש באף, בעיות במערכת העיכול, גירויים בעור, עייפות יתר וגם היפראקטיביות אצל ילדים. בדיקת רגישויות למזון מאפשרת לזהות במדויק את מכלול רכיבי התזונה המזיקים כך שניתן יהיה לעבור לתזונה נטולת רכיבים אלו. לעיתים קרובות המזונות אליהם רגישים הינם מזונות בריאים אך לאדם מסויים הם גורמים לרגישות שמביאה לתגובות לא רצויות. התוצאות הן אישיות ולא ניתן להסיק מסקנה גורפת כמו שהיה נהוג עד לפני מספר שנים. לדוגמא, חסה שנחשבת כמזון דיאטטי שכמעט כל דיאטנית הכניסה אותו לתפריט כמומלץ לירידה במשקל, יכולה לגרום לרגישות אצל חלק מהאנשים כך שגם תגרמנה לתופעות לא רצויות וגם תיעצר הירידה במשקל.

אבל חשוב להקפיד על מילוי החסרים התזונתיים

עם זיהוי הרכיבים התזונתיים שאליהם הגוף פיתח רגישות והסרתם מהתזונה, חשוב להקפיד למלא את החסרים התזונתיים עם תחליפים ראויים בתפריט תזונה שגרתי. התשובה לבדיקה מכילה גם הצעות לתפריט עם המזונות החלופיים.

בנוסף לכך, מעבדת אי.אמ.סי כוללת בשילוב עם בדיקת הרגישות למזון, גם פגישת ייעוץ עם דיאטנית קלינית מוסמכת, להרכבת תכנית בריאה להחלפת הרכיבים שהוסרו מהתזונה, תוך שמירה על איכות חיים ואכילה נכונה.

תהליך קל במעבדה פרטית

תהליך הבדיקות במעבדה פרטית מתבצע בקלות. פשוט יוצרים קשר עם מעבדת אי.אמ.סי, מתזמנים את הבדיקה, מגיעים למעבדה, ועוברים את הבדיקה בליווי אישי של צוות מקצועי ומיומן שמלווה את הנבדקים במהלך הבדיקה ולאחריה.

זוהי בדיקת דם פשוטה שמתבצעת באחד מסניפי מעבדת אי.אם.סי., בראשון לציון במהלך שעות פעילות ארוכות או בשלוחה ברמת אביב. במהלך הבדיקה, הנבדק מתבקש למלא דף עם פירוט התסמינים אותם הוא חווה, כך שניתן יהיה לדייק בהתאמה האישית של תוצאות הבדיקה.

דגימת הדם שנאספת לבדיקת הרגישות למזון נשלחת בתנאים מבוקרים למעבדת Immuno laboratories בפלורידה, ארצות הברית, לשם ביצוע הבדיקה, עיבוד הנתונים וניתוחם.

סוגי הבדיקות
נוטריגנומיקה

רגישות למזון והתאמת תזונה

הפניה לבדיקות מערכת העיכול

אי סבילות למזון

בדיקות הורמונים

בדיקות ויטמינים ומינרלים

בדיקות HIV ומחלות מדבקות

בדיקות HIV ומחלות מדבקות

בדיקות חומצות אורגרניות ורעלים

בדיקות חומצות אורגניות ורעלים

דילוג לתוכן